Inici >> Node >> Mostra bibliogràfica: Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2015

Mostra bibliogràfica: Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2015

Mostra bibliogràfica sobre Robert E. Ricklefs, guardonat amb el Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2015, al CRAI Biblioteca de Biologia.

El Premi Ramon Margalef d'Ecologia

Guardó del Premi Ramon Margalef d'EcologiaEl Premi Ramon Margalef d'Ecologia va ser creat per la Generalitat de Catalunya el 2004 amb l'objectiu de guardonar els científics que s'han distingit en el camp de l'ecologia. Se li va donar el nom de Premi Ramon Margalef en reconeixement de l'actitivitat científica i intel·lectual del biòleg barceloní, que contribuí amb la seva tasca a l'establiment de la moderna ecologia. El premi, que s'atorga cada any, consisteix en 100.000 € i una escultura.

Mostres bibliogràfiques a la Biblioteca de Biologia

Des de l'any 2009 el CRAI Biblioteca de Biologia participa amb una exposició bibliogràfica i documental sobre el premiat i sobre Ramon Margalef i López en els actes que, amb motiu d'aquest premi, organitza el Departament d'Ecologia. Amb aquestes exposicions es vol donar a conèixer, d'una banda, les obres del premiat que hi ha a la col·lecció de la Biblioteca; de l'altra, es vol donar a conèixer el contingut del Fons Ramon Margalef i López, dipositat al CRAI Biblioteca de Biologia.

Premiats
2005 2006 2007 2008

Paul Dayton

John Lawton

Harold A. Mooney

Daniel Pauly

2009 2010 2011 2012

Paul R. Ehrlich

Simon A. Levin

Juan Carlos Castilla Daniel Simberloff
2013 2014 2015
Sallie W. Chisholm David Tilman Robert E. Ricklefs

Presentació

La Generalitat de Catalunya ha acordat guardonar amb el Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2015 l'ecòleg nord-americà Robert E. Ricklefs, conegut per haver fet una aproximació unificadora a l'ecologia en la qual ha integrat la biologia evolutiva, la paleontologia i l'ecologia funcional per arribar a una comprensió major dels patrons i dels processos de les comunitats, i dels mecanismes que controlen els canvis en la biodiversitat.

Robert E. Ricklefs

Robert E. Ricklefs.

Fotografia del dossier de premsa de la Generalitat de Catalunya.

Robert E. Ricklefs

Nascut a San Francisco el 1943, Robert E. Ricklefs és actualment professor de Biologia a la Universitat de Missouri, investigador associat de l’Institut Smithsonian d’Investigació Tropical i president, des del 2011, de la Societat Americana de Naturalistes. És membre honorífic de la Societat Espanyola d’Ornitologia des del 2004. Ha rebut nombrosos premis per la seva trajectòria professional, entre els quals de l’American Association for the Advancement of Science, de l’International Ornithological Committee o de l’International Biogeography Society El jurat del premi ha decidit guardonar-lo com a reconeixement per «la seva influència integral durant gairebé cinc dècades en tota una generació d’ecòlegs» i en destaca que ha «combinat un extens treball de camp amb fonaments teòrics que han canviat el paradigma de l’ecologia de la comunitat».

Text provinent del dossier de premsa elaborat per Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya. La resta d’informació prové del mateix dossier de premsa i d'altres llocs web.

La mostra bibliogràfica

La mostra està organitzada en dos apartats, un dedicat al premiat d'enguany, Robert E. Ricklefs, i l’altre a Ramon Margalef, i està situada en dos espais diferents: el vestíbul de l’Edifici Margalef i el CRAI Biblioteca de Biologia.

A l’edifici Margalef s’hi exposa una mostra d’articles i llibres del Dr. Ricklefs que podeu a la Biblioteca de Biologia.

A la Biblioteca hi ha exposats llibres provinents del Fons Ramon Margalef: d'una banda, les obres citades al llibre dels doctors Narcís Prat, Joandomènec Ros i Francesc Peters Ramon Margalef, ecólogo de la biosfera : una biografía científica (acabat de publicar), i, de l'altra, una selecció de llibres del doctor Margalef, homenatges i biografies.

El CRAI Biblioteca de Biologia vol agrair el suport i la col·laboració de la Dra. Mercè Durfort, del Dr. Narcís Prat, del Dr. Francesc Sabater i del Dr. Santiago Sabaté en la preparació d’aquesta mostra.

Publicacions de Robert E. Ricklefs

• RICKLEFS, Robert E. Community diversity: relative roles of local and regional processes. Science. 1987, vol. 235, iss. 4785, p. 167-171.

• RICKLEFS, Robert E. Patterns of growth in birds. Ibis. 1968, vol. 110, no. 4, p. 419-451.

• RICKLEFS, Robert E. Patterns of growth in birds. II. Growth rate and mode of development. Ibis. 1973, vol. 115, no. 2, p. 177-201.

• RICKLEFS, Robert E.; LOVETTE, Irby J. The roles of island area per se and habitat diversity in the species-area relationships of four Lesser Antillean faunal groups. Journal of Animal Ecology. 1999, vol. 68, no. 6, p. 1142-1160. [text complet (mitjançant subscripció): http://www.jstor.org.sire.ub.edu/stable/2647201]

• RICKLEFS, Robert E. Environmental heterogeneity and plant species diversity: a hypothesis. The American Naturalist. 1977, vol. 11, no. 978, p. 376-381.

• RICKLEFS, Robert E. Geographical variation in clutch size among passerine birds: Ashmole’s hypothesis. The Auk. 1980, vol. 97, no. 1, p. 38-49. [text complet: https://sora.unm.edu/node/23372]

• ZULLINGER, Elissa M.; RICKLEFS, Robert E.; REDFORD, Kent H. Fitting sigmoidal equations to mammalian growth curves. Journal of mammalogy. 1984, vol. 65, no. 4, p. 607-636.

• RICKLEFS, Robert E. Ecology. 3rd ed. New York : Freeman, cop. 1990

Enllaços d'interès