Inici >> Node >> Exposició itinerant Amparo Poch y Gascón, el compromís d’una dona lliure amb la participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Martes, 12 Marzo 2019

Amb motiu del 50è aniversari de la mort d' Amparo Poch y Gascón (Saragossa, 15 d'octubre de 1902 - Tolosa de Llenguadoc, 15 d'abril de 1968) l'Institut Català de les Dones i el Memorial Democràtic van organitzar conjuntament l'exposició Amparo Poch y Gascón, el compromís d’una dona lliure, comissariada per Antonina Rodrigo, usuària i bona amiga de la Biblioteca a més de ser la biògrafa d'aquesta metgessa, periodista i anarcofeminista, fundadora de Mujeres Libres.

Amparo Poch, nascuda en el si d'una família modesta va iniciar, per indicació paterna, els estudis de Magisteri l'any 1917 però més tard cursà Medicina, que era la seva autèntica vocació, i es llicencià la universitat de Saragossa l'any 1929 amb el premi extraordinari de llicenciatura en una promoció formada per 2 dues dones i 97 homes. S'especialitzà en puericultura. Atès l'elevat índex de mortalitat infantil, el desconeixement de nocions bàsiques d'higiene i la proliferació de malalties venèries, especialment entre la classe obrera, s'interessà pel control de la natalitat i l'educació sanitària de les dones.

També desenvolupà una important tasca divulgadora, fent conferències en ateneus obrers i societats culturals o escrivint articles en revistes com ara Tierra y Libertat o Generación Consciente. Va publicar diverses obres com ara : La Vida sexual de la mujer : pubertad, noviazgo, matrimonio, Niño, etc., en les que defensà la igualtat entre dones i homes, les unions lliures i el divorci. Dona compromesa i militant amb els desafiaments del seu temps, va fundar amb Mercè Comaposada i Guillén i Lucía Sánchez Saornil, l'organització anarcosindicalista Mujeres Libres.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República va col·laborar amb aquesta exposició amb la reproducció de diversos cartells, com ara:

Donat l'interès que va despertar la mostra i per tal de donar-li continuïtat, s'han elaborat uns plafons que permeten fer-la itinerant, vegeu-ne el resultat (9 plafons).