Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Biologia >> Mostra bibliogràfica: Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2011

Mostra bibliogràfica: Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2011

Mostra bibliogràfica sobre Juan Carlos Castilla, guardonat amb el Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2011, al CRAI Biblioteca de Biologia.

Imatge: Retrat de Juan Carlos Castilla al compte de Flickr de la Pontificia Universidad Católica de Chile. AttributionNoncommercialShare Alike Some rights reserved by Pontificia Universidad Católica de Chile.

El Premi Ramon Margalef d'Ecologia

Guardó del Premi Ramon MArgalef d'EcologiaEl Premi Ramon Margalef d'Ecologia va ser creat per la Generalitat de Catalunya el 2004 amb l'objectiu de guardonar els científics que s'han distingit en el camp de l'ecologia. Se li va donar el nom de Premi Ramon Margalef en reconeixement de l'actitivitat científica i intel·lectual del biòleg barceloní, que contribuí amb la seva tasca a l'establiment de la moderna ecologia. El premi, que s'atorga cada any, consisteix en 100.000 € i una escultura.

Mostres bibliogràfiques a la Biblioteca de Biologia

Des de l'any 2009 el CRAI Biblioteca de Biologia participa amb una exposició bibliogràfica i documental sobre el premiat i sobre Ramon Margalef i López en els actes que, amb motiu d'aquest premi, organitza el Departament d'Ecologia. Amb aquestes exposicions es vol donar a conèixer, d'una banda, les obres del premiat que hi ha a la col·lecció de la Biblioteca; de l'altra, es vol donar a conèixer el contingut del Fons Ramon Margalef i López, dipositat al CRAI Biblioteca de Biologia.

Premiats
2005 2006 2007 2008

Paul Dayton

John Lawton

Harold A. Mooney

Daniel Pauly

2009 2010 2011 2012

Paul R. Ehrlich

Simon A. Levin

Juan Carlos Castilla Daniel Simberloff
Sally W. Chisholm

Presentació

La Generalitat de Catalunya ha acordat guardonar amb el Premi Margalef d'Ecologia 2011 l’ecòleg xilè  Juan Carlos Castilla, considerat un dels pioners de l’ecologia marina llatinoamericana, «per les seves investigacions sobre les espècies i les comunitats bèntiques marines, pels seus estudis de les interaccions entre l’activitat humana i l’estructura i el funcionament d’aquests ecosistemes, i per la seva contribució al desenvolupament de noves vies per a la gestió de reserves i la conservació dels recursos marins».*

Entrega del Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2011 a l'ecòleg xilè Juan Carlos Castilla. © Generalitat de Catalunya

Juan Carlos Castilla

Nascut a Xile el 1940, es llicencià en Química i Ciència Naturals a la Pontíficia Universitat Catòlica de Xile i es doctorà en Biologia marina a la Universitat de Gal·les. És membre de la National Academy of Sciences dels EUA, de l’Academy of Sciences fot the Developing World (TWAS) i de l’Academia Chilena de Ciencias. També ha format part del comitè Internacional del Millenium Ecosystem Assessment. Actualment és professor de Principios ecológicos y medio ambiente a la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile.

El Dr. Castilla ha centrat les seves investigacions en les interacciones entre espècies i l’anàlisi de l’estructura i funcionament de les comunitats bentòniques marines de les costes rocoses xilenes. La seva contribució fonamental ha estat el desenvolupament de noves vies per a la gestió de reserves i la conservació dels recursos marins; concretament, la proposta de transformar àrees de pesca en zones de gestió restringida pels pescadors artesanals de la regió, coneguda com el «Model xilè», i que ha esdevingut un referent en el camp de la biologia de la conservació. Fora de l’àmbit científic, cal destacar les seves aportacions a les polítiques públiques relacionades amb aquesta matèria.

Els resultats de les seves investigacions han estat publicats en llibres i articles en diaris i en les revistes científiques marines més prestigioses.*

* Text provinent del dossier de premsa elaborat per Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya. La resta d’informació s’ha extret del web del Dr. Castilla i del text de presentació del Departament d’Ecologia.

Tornar a l'inici

Juan Carlos Castilla a la Facultat de Biologia. © J. M. Rué, Universitat de Barcelona

La mostra bibliogràfica

La mostra està organitzada en dos apartats, un dedicat al premiat d’enguany, Juan Carlos Castilla, i l’altre a Ramon Margalef, i està situada en dos espais diferents: el vestíbul de l’Edifici Margalef i la Biblioteca de Biologia.

A l’edifici Margalef s’hi exposa una mostra d’articles del Dr. Juan Carlos Castilla que es poden trobar al CRAI Biblioteca de Biologia, així com el seu currículum i bibliografia publicada. També s’hi exposa una mostra de documentació provinent del Fons Personal Ramon Margalef López (dipositat al CRAI Biblioteca de Biologia): enguany s’han seleccionat algunes cartes de la correspondència que el Dr. Margalef mantingué amb estudiants (universitaris o no) i investigadors.

A la Biblioteca hi ha exposada una selecció de llibres del doctor Margalef del fons de la Biblioteca de Biologia (a l’expositor de novetats de la planta S-1), i una mostra de treballs de camp que il·lustren el procés d’elaboració d’un dels seus articles (a la vitrina de la planta S-2).

La Biblioteca de Biologia vol agrair el suport i la col·laboració de la Dra. Mercè Durfort i del Dr. Sabaté, el Dr. Sabater i el Dr. Zavala en la preparació d’aquesta mostra.

Publicacions de Juan Carlos Castilla exposades a la mostra

• Castilla, J. C. Coastal marine communities: trends and perspectives from human-exclusion experiments. Trends in ecology and evolution, 1999, vol. 14, p. 280-283.

• Marquet, P. A.; Navarrete, S. A.; Castilla, J. C. Scaling population density to body size in rocky intertidal communities. Science, 1990, vol. 250, p. 1125-127.

• Castilla, J. C.; Durán, L. R. Human exclusion from the rocky intertidal zone of Central Chile: the effects on Concholepas concholepas (Gastropoda). Oikos, vol. 45, p. 391-399.

Tornar a l'inici

novembre, 2011