Llengües

1911-1927: Infantesa i estudis

Lluís Antoni Santaló Sors neix a Girona el 9 d’octubre de 1911, al número 15 de la plaça de sant Pere. Fill del mestre Silvestre Santaló Pavorell i de Consol Sors Llach, és el quart de nou germans.

A partir de 1915 assisteix al Grup escolar de Girona on treballa el pare i cap a l’any 1920 comença els estudis de batxillerat a l’Institut Vell de Girona (on havia estat professor Josep Estalella) i demostra que és un excel·lent alumne amb l’expedient ple de matrícules.

D’aquesta època recorda sobretot les pràctiques d’astronomia i les de meteorologia i el professor de matemàtiques per la seva forma d’ensenyar. A l’institut coincideix amb Jaume Vicens Vives i Santiago Sobrequés.

Expedient acadèmic dels cursos de batxillerat Claustre de l'institut vell 1979-1983, actual Museu d'Història de Girona

Expedient acadèmic dels cursos de batxillerat de Lluís A. Santaló.
Procedència: Arxiu Històric de la Universitat de Barcelona.

Claustre de l’Institut Vell de Girona, actualment Museu d’Història de Girona

L’any 1927 acaba el batxillerat i es trasllada a Madrid per ingressar a la universitat empès pels consells del pare, que hi ha fet les oposicions, i perquè el seu germà Marcel hi estudia matemàtiques.

1927-1934: La universitat i l’inici de la carrera docent

La intenció de Santaló és matricular-se als estudis d’enginyeria de camins però malgrat això, després del primer curs obligatori a la Facultat de Ciències, acaba estudiant matemàtiques com el seu germà. Té els professors Julio Rey Pastor, amb el que es relaciona al Laboratorio Matemático, i Esteve Terrades.

A Madrid s’allotja a la Residencia de Estudiantes, on gaudeix de la llibertat d’entrar i sortir a voluntat, com és costum en aquest centre, del bon ambient intel·lectual, de les moltes activitats que es programen i de la relació amb estudiants de procedència i tarannà diversos.

Aprofita l’estada a Madrid per compaginar els estudis amb el servei militar de manera que, l’any 1934, quan es llicencia en Matemàtiques, té facilitat per iniciar la carrera docent, cosa que fa a l’Instituto Lope de Vega i com a professor auxiliar d’Anàlisi Infinitesimal a la Universidad de Madrid. En aquest moment comença a preparar oposicions.

Signatura de Lluís A. Santaló

Signatura de Lluís A. Santaló Sors de 1927, a l’edat de 16 anys. Procedència: Arxiu Històric de la Universitat de Barcelona.