Inici >> Noticies.butlleti >> S’inicien els treballs de descripció del Fons Josep Cuatrecasas

S’inicien els treballs de descripció del Fons Josep Cuatrecasas

dilluns, 11 febrer 2019

La Unitat de Procés Tècnic i el Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal (CeDocBiv) del CRAI, i l’Arxiu de la Universitat de Barcelona treballen conjuntament en la descripció del Fons personal del Dr. Josep Cuatrecasas i Arumí.

El Dr. Josep Cuatrecasas i Arumí, botànic català, va néixer a Camprodon el 19 de març de 1903. Es llicencià en Farmàcia a la Universitat de Barcelona (1923), de la qual fou professor de Botànica de l’any 1924 al 1931, i es doctorà a la Universidad de Madrid el 1928. Autoritat eminent en botànica tropical, descriví espècies vegetals noves en Nota a la flora de Colombia (1934) i Estudios sobre plantas andinas. És autor d’una revisió exhaustiva del gènere Theobroma cacao and its allies (1964), Prima flora colombiana (1957-69) i Aspectos de la vegetación natural en Colombia (1958). El 1954 fou nomenat membre corresponent de l’Institut d’Estudis Catalans. Després de jubilar-se, el 1977, continuà desenvolupant la seva activitat investigadora a la Smithsonian Institution com a investigador honorari associat fins a la seva mort a Washington, D.C. el 24 de maig de 1996.

El Fons personal del Dr. Josep Cuatrecasas i Arumí. El 23 de juliol de 2010 el Dr. Manuel Subirà, president de la Fundació Concòrdia Farmacèutica i nebot del Dr. Josep Cuatrecasas, va fer donació del Fons personal Cuatrecasas al CeDocBiv. Aquest fons conté documentació generada per les seves funcions i activitats científiques en el camp de la botànica, princiàlment material bibliogràfic, correspondència, fotografies i llibretes de camp, llibres de text, flores, etc., així com diverses revistes de botànica i separates de les seves publicacions. El fons també conté correspondència, generalment de científics de la seva època, de temes científics i alguns de personals. El volum de cartes d'aquest llegat posa de manifest que J. Cuatrecasas mantenia relacions amb molts científics de l'època d'arreu del món i de disciplines diverses. Destaquen la correspondència amb E. Huguet del Villar, I. Bolivar, C. Pau i K. Faust, entre d'altres. Sovint, intercalades entre aquestes cartes hi ha una còpia de la resposta del mateix J. Cuatrecasas.

Destaca la col·lecció d'aproximadament 400 fotografies, totes elles numerades i amb un llistat numèric mecanografiat on es detalla el seu contingut. Corresponen principalment a fotografies de plantes o de paisatges d'excursions botàniques per Catalunya, Andalusia, Alemanya, Suïssa, Itàlia i Colòmbia, entre d'altres. Hi ha algunes fotografies de l'excursió que va organitzar J. Braun-Blanquet de la S.I.G.M.A. a Catalunya. D'altra banda hi ha també dibuixos originals de plantes, fitxes de citacions de plantes, fitxes bibliogràfiques, retalls de premsa, i quatre rotlles de 16 mm, en un estat crític de degradació, d'expedicions botàniques del Dr. Cuatrecasas. En tres dels rotlles consta com a data del material l’any 1935. El poc material que la Filmoteca de Catalunya va poder salvar d'aquestes pel·lícules es guarda en un CD al CeDocBiV.

Una part del fons bibliogràfic i documental del Dr. Josep Cuatrecasas va ser entregat per ell en vida i va quedar dipositat, en part, al CRAI Biblioteca de Farmàcia i Ciències de l'Alimentació. A més, la Fundació Concòrdia Farmacèutica va fer donació d'un fons bibliogràfic provinent del domicili particular del Dr. Cuatrecasas a Barcelona. Aquesta donació va arribar al CeDocBiv en dues trameses sota la descripció genèrica “Lot de llibres”, però incloïa, a més de llibres, separates i revistes, documentació d’arxiu.

Trobareu tota la informació sobre aquest fons al Web del CRAI >  Patrimoni bibliogràfic i documental de la Universitat de Barcelona > Fons Personals > Cuatrecasas, Josep - Fons Personal (FP).