Inici >> Noticies Butlleti >> El CRAI Biblioteca de Matemàtiques impulsa la digitalització de la tesi de José Mª Planas Corbella, primer doctorat a la Universitat Autònoma de Barcelona

divendres, 20 novembre 2015

El CRAI Biblioteca de Matemàtiques ha impulsat la digitalització de la tesi del primer doctorat del període de la Universitat Autònoma de Barcelona (1931-1939), que ha estat possible gràcies a la col·laboració de l’Arxiu Històric i del Centre de Digitalització de la UB (CEDI).

José Mª Planas Corbella va ingressar a la Universitat de Barcelona el curs 1928-1929 matriculant-se a la Secció d’exactes de la Facultat de Ciències. L’any 1931, es titulà i inicià la tesi dirigida per Antoni Torroja que, amb el títol de Fundamentos de Geometría pseudoconforme de n dimensiones, va defensar el dia 16 de juny de 1934, quan la Universitat ja s’anomenava Autònoma de Barcelona, tal com informa una notícia publicada a La Vanguardia del 20 de juny.

La tesi, que forma part del seu expedient acadèmic i es custodia a l’Arxiu Històric de la Universitat de Barcelona, obtingué la qualificació d’excel·lent pel tribunal presidit per Esteve Terrades, impulsor de la visita d’Albert Einstein a Barcelona, i format per, entre altres, Antoni Torroja (rector de la Universitat entre 1957 i 1963) i pel matemàtic Josep M. Orts, fundador l’any 1928 de la Biblioteca de Matemàtiques.

José Mª Planas Corbella també va ser professor universitari, a partir de 1932 com a professor de pràctiques de les assignatures Astronomia general i Astronomia esfèrica de la Facultat de Ciències. El maig de l’any 1933, fruït de la beca obtinguda per una estada a la ciutat de Roma, entrega la Relació de treballs efectuats a la Facultat de Matemàtiques de la universitat de Roma. El setembre del mateix any és nomenat encarregat del curs Teoría de funciones analíticas de varias variables fins l’octubre de 1935, quan marxa a Saragossa per haver obtingut una plaça de catedràtic numerari a la Universidad de Zaragoza. Lamentablement la seva trajectòria professional quedà estroncada al morir el 25 d’octubre de 1936.

Podeu consultar la tesi Fundamentos de Geometría pseudoconforme de n dimensiones de José Mª Planas Corbella al Dipòsit Digital de la Universitat, o bé accedint al seu expedient acadèmic al catàleg UBDOC.

Vegeu també la notícia al Blog del CRAI Biblioteca de Matemàtiques.