Inici >> Noticies Butlleti >> El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República al Congrés de Recerca i Arxius d'Esterri d'Àneu

dilluns, 15 octubre 2018

L’Ajuntament d’Esterri d’Àneu i l’Arxiu Històric de les Valls d’Àneu organitzen anualment unes Jornades de Recerca i Arxius, amb l'objectiu de donar a conèixer per part de professionals, els diferents arxius, fons documentals i procediments d’investigació vinculats a un determinat tema.

El Congrés d'enguany es va celebrar del 27 al 29 de setembre i es va centrar en la Guerra Civil espanyola: Congrés de Recerca i Arxius. La Guerra Civil.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República ha participat des del primer moment en l'organització d'aquest Congrés i la seva col·laboració, a més de l'aspecte organitzatiu, ha estat doble:

Per una part Lourdes Prades, la seva cap, va presentar la ponència "Recuperem la història dels Brigadistes. Presentació de la plataforma SIDBRINT, un projecte viu" on va descriure i comentar els fons de la Biblioteca i l'arxiu del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República i també el portal SIDBRINT Sistema d’Informació Digital sobre les Brigades Internacionals.

Per una altra banda, el CRAI Biblioteca va facilitar la reproducció de nombrosos cartells de la col·lecció per crear l’espai expositiu que es va poder visitar durant el Congrés.

Per veure més imatges us recomanem visitar l'entrada del Blog del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República corresponent al Congrés.

Les Jornades van comptar amb el suport de la Direcció General d'Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya; el Memorial Democràtic; l’Arxiu Nacional de Catalunya; l’Asssociació d’Arxivers i Gestors Documentals de Catalunya i el Grup de Recerca DIDPATRI de la Universitat de Barcelona. També hi van participar l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents de la UAB, el Centro Documental de la Memoria Histórica – Archivo General de la Guerra Civil i el Archivo General Militar de Ávila.

Algunes de les ponències que es van presentar són:

• Ponència marc: Ramon Alberch. Arxius i drets humans: una relació indissoluble
  • Dolors Marín. La lluita contra l’oblit: Els arxius anarquistes
  • Josep Puigsech. Arxius URSS i vincles amb la II República – URSS
  • Adrián Cabezas i Joel Ametlla. L’ús dels arxius en la recuperació de vestigis de la Guerra Civil
  • Henar Alonso. Fondos y fuentes documentales para el estudio de la Guerra Civil y la Postguerra en los Archivos Militares
  • Conxita Mir. Responsables polítics: expedients judicials i repressió franquista
  • Oriol Riart. Diaris personals de combatents com a font historiogràfica per a l’estudi de la Guerra Civil